PIGADIA - KARPATHOKSEN PIENI JA SYMPAATTINEN PÄÄKAUPUNKI

Turistien valtaama keskusta

Karpathoksen kaupunki tai Pigadia - kaksi nimeä saaren herttaiselle pääkaupungille. Kaupunki tai oikeammin pieni ja sympaattinen rannikko- ja satamakylä sijaitsee saaren kaakkoisosassa noin 15 kilometrin päässä eteläkärjessä sijaitsevasta lentokentästä. Merelle katsottaessa sen vasemmassa laidassa on harvakseltaan hotelleja, ravintoloita ja uimarantaa, oikeassa satama ja keskusta, jonka rantapromenadi ja pari pikkukatua ovat täynnä matkailijoita. Keskustassa on lukuisia ravintoloita, kahviloita ja tavernoita sekä pieniä putiikkeja, joissa myydään paikallisia tuotteita ja turistitavaraa. Yhtään kansainvälistä ketjuliikettä tai -kahvilaa siellä ei ole. Kun poikkeaa rannasta pari kolme katua ylöspäin, voi kierrellä rauhassa paikallisten asuinrakennusten keskellä. Monilla pienillä kaduilla tulee vastaan asioita, joita odotat näkeväsi Kreikassa - valkoisia taloja värikkäillä puisilla ikkunanpielillä, vanhoja mummoja ja pappoja istumassa kadulla asuntojensa edessä ja kissoja, paljon kissoja.

Kävimme syömässä keskustan ravintoloissa yhtä iltaa lukuunottamatta ja kirjoitan näistä ravintoloista vielä myöhemmin lisää. Suuntasimme keskustaan päivän aktiviteettien, toisin sanoen rannalla tai hotellilla makoilun ja kylmän suihkun jälkeen. Kiersimme keskustan ihastuttavia pikkuputiikkeja ja ostimme muutamia postikortteja ja tuliaisia. Palasimme takaisin hotelliin heti illallisen jälkeen, sillä olimme helteen väsyttämiä ja melko myöhään liikkeellä. En tiedä, millaista yöelämää saarella on, mutta ilmeisesti siellä on yökerho tai kaksi sekä rauhallisempaan illanviettoon cocktail-ravintoloita ja livemusiikkia. Hitaat ilalliset, jälkiruokajäätelö ja lähikaupassa poikkeaminen - niissä oli sopivasti jännitystä mulle.

Aurinkoa ja tuulta rannalla

Pigadian rantaviivasta iso osa on uimarantaa, jossa on hotellien ja ravintoloiden aurinkotuoleja vieri vieressä. Näkymä on kuitenkin lohdullinen suuriin turistikohteiseen verrattuna. Menimme rannalle viimeisenä päivänä, joka sattui olemaan yksi reissun tuulisimmista päivistä. Ranta oli myös ainoa täysin hiekkaranta, jossa kävimme viikon aikana, ja tuulen vuoksi pientä vaaleaa hiekkaa lensi ja kiinnittyi aurinkorasvaiselle iholle. Aallot löivät voimalla rantaan, lähes ensimmäisten aurinkotuolien kohdalle. Iltapäivällä tuuli hieman laantui, joten aurinkotuolissa makoilu ja uiminen olivat astetta miellyttävämpiä.  Rannalle oli helppo mennä, sillä se sijaitsi pääkadun toisella puolelle noin 100 metrin päässä meidän hotellilta. Valitsimme perinteisten muovisten aurinkotuolien sijaan säkkituolia muistuttavat rantatuolit, jotka maksoivat kuusi euroa per setti (sis. kaksi tuolia ja aurinkovarjo). Todella mukavat istua ja makoilla.

Ihastuttava hautausmaa

Pigadian oikeassa laidassa sataman jälkeen on kirkko ja hautausmaa. Valitettavasti en tiedä niiden nimiä, mutta molemmat on helppo bongata jo kauempaa, sillä paikka sijaitseee pienellä kummulla aivan kaupungin päässä, mutta vain muutaman minuutin kävelymatkan päässä ydinkeskustasta ja näkyy hyvin rantabulevardille. Kävelimme sinne yhtenä iltana ihastelemaan rinteiden taakse laskeutuvaa aurinkoa, mutta päädyimme ihastumaan itse hautausmaahan, sen valkoisiin marmoripintaisiin hautakiviin ja värikkäisiin tekokukkiin. Paikalla oli muutamia paikallisia vierailemassa haudoilla, mutta ei juurikaan muita turisteja. Sääli, sillä maisemien lisäksi itse hautausmaa oli kaikessa kauneudessaan näkemisen arvoinen. Ei synkkä, vaan kuten kuvista näkyy, melkoisen kaunis ja levollinen paikka viimeiseksi lepopaikaksi. Ihastuttavia ja hyvinhoidettuja vaaleita hautakiviä, sinertävä maisema suoraan merelle, what more can you ask for. Kirkon sisällä en käynyt, sillä olin käynyt yhdessä vastaavassa pari päivää aikaisemmin, eikä sen askeettinen sisustus tehnyt suurta vaikutusta. Pienet kirkot, joita on saarella parituhatta, ovat kauniimpia ulkopuolelta.

Hyvä sijainti & kuinka päästä perille

Pigadia on saaren suurin asutuskeskittymä ja siellä asuu noin 2000 - 3000 asukasta. Koska hotelli sijaitsi aivan keskustan kupeessa, se toimi loistavana tukikohtana koko loman ajan. Ruokakauppa, bussiasema, ravintolat ja pienet putiikit olivat lähellä, ja elämää oli enemmän kuin saaren pienemmillä paikkakunnilla, joissa asuu vain joitakin satoja ihmisiä. Siitä huolimatta alue oli rauhallinen etenkin päivällä. Muistan ajatelleeni ensimmäisenä päivänä matkalla kauppaan, että onpa täällä hiljaista, missä kaikki ihmiset ovat. Hotellikeskittymiä löytyy saaren länsirannikolta Lefkoksesta ja Pigadiasta etelään Amopista sekä joiltakin pienemmiltä rannoilta ja vuoristokylistä, mutta näille rannoille ja kyliin ei tehdä Suomesta käsin valmismatkoja. Omatoimimatkailija pääsee saarelle lentämällä tai lautalla esimerkiksi Ateenasta, jolloin hotellin voi valita huomattavasti vapaammin. Apollomatkat tekee tällä hetkellä ainoana matkanjärjestäjänä valmismatkoja Karpathokselle, lähtö on kerran viikossa sunnuntaisin.

* * *

Pahoitteluni, jos kuvien laatu on epätarkka isommalla ruudulla, mutta kannettavani on toiminut sen verran hitaasti viime päivinä, että tekstin kirjoittaminen onnistuu, mutta kuvien siirtäminen on yhtä ajanhukkaa. Niinpä osa näistä kuvista on suoraan puhelimestani. Toivottavasti kone alkaa toimia... tai sitten on aika ostaa uusi.

2 kommenttia

1. Kauan sitten oltiin Pigadiassa viikko, kiva kaupunki ja saari on myös ihastuttava. Vuokrattiin auto ja liikuttiin sillä muutamissa saaren kylissä.

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Auto olisikin ollut kätevä. Me liikuttiin pääasia bussilla. Ihana ja kaunis saari! ❤️

Poista

© Elina Marjaana Travel Blog • Theme by Maira G.