MITÄ TEHDÄ SWAZIMAAN PÄÄKAUPUNGISSA MBABANESSA + HOTELLIVINKKI

Malolotja, Mbabane, Sibebe, Swaziland, Swazimaa

Kaksi kokonaista päivää Swazimaassa on aivan liian vähän. Siinä ajassa näkee Ezulwinin laakson upeissa maisemissa kulkevan melko hyväkuntoisen maantien MR3, joka jatkuu Mosambikin rajan tuntumasta maan pääkaupunkiin Mbabaneen sekä pari pääkaupungin lähellä olevaa luontokohdetta - Sibebe Rockin ja Malolotja Nature Reserven. Yhden yön kestävä piipahdus on tyypillistä Swazimaassa, sillä iso osa turisteista käy maassa osana pidempää, usein Etelä-Afrikkaan suuntautuvaa matkaa. Pari päivää on kuitenkin parempi kuin ei mitään, sillä Mbabanen lähistöllä on runsaasti palveluja ja aktiviteetteja, joista voi nauttia lyhyessäkin ajassa ja samalla voi aistia pienen kuningaskunnan yleistä tunnelmaa.

Mbabane - Swazimaan pieni pääkaupunki

Swazimaan luoteisosassa sijaitseva pääkaupunki Mbabane on maan suurin kaupunki, tosin siellä on arvioitu asuvan vain alle 100 000 asukasta, joten kovin suuresta kaupungista ei voida puhua. 1200 metrin korkeudessa oleva Mbabane kuuluu Hhohhonin hallintoalueeseen, joka on yksi maan neljästä hallinnollisesta keskittymästä. Opin mielenkiintoisen yksityiskohdan Wikipediasta, että kaupunki on syntynyt vasta 1800-luvun lopulla Swazimaan kuninkaan karjatilan ympärille.  Pienestä on kyllä lähdetty liikkeelle.

Ezulwini Valley - turistien suosima luonnonkaunis laakso

Ezulwinin laakso on Swazimaan tunnetuimpia ja suosituimpia alueita turistien keskuudessa. Käsittääkseni laaksolla ei ole tarkkoja rajoja, eikä sen alkamista tai loppumista ole merkitty kylteillä, mutta yleensä sen katsotaan yltävän Malagwane Hillin alaosasta kaakkoon päin myötäillen tietä MR3 aina Lusuhwana Riverille asti. Jotkut pitävät aluetta vielä isompana. Me ajoimme kyseistä, pääosin loistavassa kunnossa olevaa tietä reilun sata kilometriä ja maisemat sen varrella vaihtelivat, mutta olivat pääosin upeat.

Ezulwinin laaksossa on paljon tekemistä ja siellä poikkeavat etenkin ne matkailijat, jotka viipyvät Swazimaassa vain päivän tai pari. Alueella voi harrastaa monenlaisia luontoaktiviteetteja, kuten patikointia, ratsastusta ja pyöräilyä. Jos olet kiinnostunut shoppailusta tai paikallisista käsitöistä, löydät varmasti kivoja juttuja moderneista kauppakeskuksista ja Ezulwini Craft Marketista. Kävimme syömässä Ramblas-nimisessä ravintolassa, joka valikoitui siksi että yhden Tripadvisoryssa olevan kuvan mukaan sieltä sai gluteenitonta pastaa. Söin lopulta hieman arveluttavan näköisen papuannoksen, joka oli todella herkullinen, mutta tosiaan ei sieltä kauneimmasta päästä.

Täältä voit lukea lisää Ezulwinin laaksosta.

Sibebe Rock - komea kivi ja muutaman tunnin patikkapolku

Noin 10 km Mbabanesta sijaitseva Sibebe Rock on maailman suurin exposed granite pluton. En tunne maailman kivilaatuja, puhumattakaan siitä, että osaisin kääntää niitä suomeksi, mutta kyseessä on siis järkyttävän kokoinen kivenmurikka keskellä kaunista luontoa. Pysähdyimme bussipysäkille valokuvaamaan ja sen jälkeen jatkoimme joitakin kilometrejä eteenpäin paikkaan, josta oli mahdollista patikoida ylös kivelle. Polkuja menee ilmeisesti myös muualla, mutta tämän kohdalla oli virallinen kyltti.

Kävelimme polkua muutaman sata metriä, kunnes totesimme, ettei meillä ole riittävästi aikaa ennen pimeän tuloa. Palasimme autolle ja toteutimme varasuunnitelman, jonka oli tarkoitus viedä meidät autolla mahdollisimman ylös. Noh, kuinkas kävikään? Alhaalla meille vakuutettiin, että tavallisella henkilöautolla pääsee ylös, mutta aika pian alun jälkeen haikailimme nelivedon perään. Huomasimme pari pientä autoa mäen puolivälissä, joten jatkoimme sinne, mutta sen jälkeen käännyimme suosiolla takaisin. Maisemat olivat kuitenkin upeat, samoin tunnelma, etenkin kun jostain kaukaa kantautui rauhallista musiikkia ja iloista naurua.

Pienistä hankaluuksista huolimatta lämmin suositus Sibebe Rockin alueelle. Kannattaa olla tarkkana, millaisella autolla on liikkeellä ja mitä maksaa ja kenelle. Me maksoimme alhaalla oppaalle ja hieman myöhemmin erikseen autosta, mutta juteltuamme muutaman muun kanssa, saimme tietää, että he eivät olleet maksaneet autosta. Alueelle kannattaa varata riittävästi aikaa, eväitä ja vettä. Puolessa päivässä ennättää jo paljon, mutta oman kokemukseni perusteella sanoisin, että neljän maissa iltapäivällä ei kannata enää harkita ainakaan patikointia.

Täältä voit lukea lisää Sibebe Rockista.

Malolotja Canopy Tour - köysirata luonnonpuistossa

Huikein kokemus Swazimaassa oli toisen, edellistä sateisemman päivän köysirataseikkailu Malolotjan luonnonpuistossa. Olimme varanneet seikkailun myöhään edellisenä iltana juuri ennen valtavaa rankkasadetta ja pohdimme vielä aamulla kannattaisiko märkään metsään lähteä seikkailemaan. Onneksi lähdimme, sillä edessä oli hurjan hauska aamupäivä puidenlatvojen yläpuolella.

Malolotjan luonnonpuisto on maan luoteisosassa noin 30 km Mbabanesta pohjoiseen, joten se ei varsinaisesti ole Mbabanessa, mutta sinne pääsee erinomaisesti pääkaupungista käsin. Olimme varanneet klo 11 lähdön, tosin olimme tästä pahasti myöhässä. Meidän porukassa oli kuusi henkilöä ja kaksi opasta. Menimme safariautolla noin puolisen tuntia luononpuiston halki paikalle, josta käveli vielä noin 10 minuuttia aloituskohtaan. Radan lopussa oli sama juttu eli kävelimme noin 15 minuuttia autolle, joka vei meidät takaisin Malolotjan pääportille. Kevyt lounas kuului hintaan.

Köysirata muodostuu kymmenestä radasta, joista pisin on 130 metriä ja korkein kohta 60 metriä. Joukossa on myös heiluva ja huojuva kävelysilta, joka aiheutti pientä pelkoa korkeanpaikankammoni vuoksi. Oli jännä huomata, että vaijerin varassa liukuminen oli pelkästään hauskaa, mutta riippusillalla kävely heikotti. Turvallisuus oli seikkailun ehdoton prioriteetti ja sen huomasi kokeneiden oppaiden otteista. Noudatimme järjestystä ja ohjeita samalla, kun nautimme huikeasta vauhdista ja luonnonkauniista maisemista. Todella ikimuistoinen kokemus. Malolotjan luonnonpuisto kattaa yli 18 000 hehtaarin alueen ja siellä on mahdollista majoittua, joten sen puolesta se sopii myös useamman päivän vaelluksille.

Täältä voit lukea lisää Malolotja Nature Reservestä.

Täältä voit lukea lisää Malolotja Canopy Tourista. Köysiratoja on myös muualla.

Hotellivinkki: Mountain Inn

Noin 3 km Mbabanen keskustasta oleva Mountain Inn on Mbabanen harvoja hotelleja, etenkin laadukkaita sellaisia. Hotelli sijaitsee kuvien perusteella upealla paikalla, josta on näköala kauas Ezulwinin laaksoon, mutta sateisena pääsiäisviikonloppuna emme saaneet nauttia näköalasta lainkaan. Hieman harmitti, sillä olimme valinneet paikan nimenomaan maisemien vuoksi. Hotellikompleksi muodostuu isolla alueella olevista pääosin yksikerroksisista rakennuksista. Hotellissa on muun muassa ravintola ja uima-allas. Mannermainen aamupala kuului hintaan ja oli loistava startti päivälle.

Hotellialue on kaunis ja viihtyisä myös pilvisellä säällä. Huoneet ovat huolellisesti siivottuja ja riittävän tilavia, mutta niiden sisustus ja yleinen ilme kaipaisivat päivitystä. Palvelu oli hyvää. Sain ravintolasta gluteenitonta kasvisruokaa, vaikka sellaista ei ollut listalla ja respasta neuvottiin, missä kannattaisi käydä ja mitä tehdä. Hotelli tarjoaa myös paketteja, joihin kuuluu majoituksen lisäksi erityyppistä ohjelmaa, mutta näitä meille ei edes yritetty myydä. Hotellissa yöpyi pääasiassa pariskuntia ja perheitä ja törmäsimme siellä samaan ranskalaiseen eläkeläispariskuntaan, jonka olimme tavanneet aikaisemmin Sibebessä. Kyllä, Swazimaa on aika pieni.

Täältä voit lukea lisää Mountain Innistä.

Malolotja, Mbabane, Sibebe, Swaziland, Swazimaa

Swazimaan omat nettisivut ovat selkeät ja kattavat, joten kannattaa tutustua näihin ja muihin mahdollisuuksiin paremmin ylläolevista linkeistä.

* * *

Olethan käynyt jo tykkäämässä Elina Marjaana -blogista Instagramissa? Sieltä löydät hurjasti lisää matkakuvia ja -inspiraatiota. Klikkaa @elinamarjaana ja nähdään Instagramissa!

10 kommenttia

1. Olipa kivoja vinkkejä! Swazimaa kuuluu ehdottomasti ohjelmaan jos/kun Etelä-Afrikan itäosiin tulee joskus lähdettyä. Matkaan olisi mahtavaa saada yhdistettyä luontokohteita ja -seikkailua, ja tästä jutusta sai hyvin ideoita siihen. Kiitos! :)

Vastaukset
    1. Kiva juttu, jos löytyi ideoita! Swazimaa kannattaa ehdottomasti yhdistää Etelä-Afrikkaan. Kivoja luontojuttuja on paljon. Olisin halunnut käydä Gap-nimisellä kivimuodostelmalla, mutta sinne täytyy ilmeisesti patikoida hetki. Kannattaa tsekata. :)

Poista
  2. Sanoin varmaan jo viimeksikin luettuani sun Swazimaahan liittyvän jutun, että on kerrassaan virkistävää lukea paikasta, josta tietämys on nolla. Tuo köysirata näyttää muuten ihan sairaan hauskalta! :) Myös teidän hotelli on kivannäköinen, vaikka kenties kaipaisikin päivitystä. Swazimaassa olisi kyllä tosiaan hauska käydä samalla kertaa, kun käy Etelä-Afrikassa. Ei olisi varmasti tullut mieleen ilman näitä sun kirjoituksia.

Vastaukset
    1. Kiva kuulla, mustakin on välillä tosi virkistävää ja avartavaa lukea paikasta, josta ei tiedä tai jonne ei edes suunnittele reissua. :) Swazimaa kannattaa ehdottomasti yhdistää Etelä-Afrikan matkaan, jos sellainen on joskus tiedossa. Rajamuodollisuudet yms. hoituu sujuvasti, kun kumpaankaan maahan ei tarvitse viisumia.

Poista
  3. Aikoinaan osuttiin hotelliimme samaan aikaan kun Swazimaan kuningas punaisessa lannevaatteessa - joku ainakin väitti, että tuo seurue oli kuningas seurueineen ja ainakin henkilökunnan kunnioitus oli sitä tasoa, että saattoi ollakin.
    Toinen asia, mikä maasta jäi mieleen - ja käyttöönkin - oli kynttilätehdas, josta sai kivasti "pintakoristeltuja" kynttilöitä. Sittemmin olemme ostaneet niitä Johannesburgin lentokentältä lisääkin, niitä kun on sielläkin myynnissä.
    Swazimaa on muuten maa, jossa laskemme maabongausharrastuksemme alkaneeksi, sillä sillä reissulla tapasimme miehen, joka oli ko. matkalla vain Swazimaan tähden ja maa oli silloin hänen 140. maansa ja tutustutti siinä matkan lomassa meidät aiheeseen. Maita meillä oli tuolloin jotain 40 pintaan.

Vastaukset
    1. Onpa kivoja muistoja Swazimaasta ja oikein mukavan harrastuksen saitte sen reissun ansiosta. :) Mulle Swazimaa jäi erityisesti mieleen siitä, että joskus kannattaa poiketa maahan, josta ei juuri tiedä mitään ja näin voi löytää jotain todella kivaa.

Poista
  4. Itseä harmittaa tosi paljon se, että Swazimaa oli vain läpikulkukohde Etelä-Afrikan reissulla. Yksi yötä siellä oli liian vähän, kaiken kaikkiaan vaikutti upealta paikalta!

Vastaukset
    1. Yhdessä yössä ei kieltämättä paljon ennätä nähdä. Mäkään en ollut sen pidempään, mutta onneksi molempina päivinä oli aikaa nähdä ja tehdä näitä juttuja. Mielenkiintoinen maa kyllä ja sopii niin hyvin yhdistettynä Etelä-Afrikkaan!

Poista
  5. Swazimaa on kyllä kiehtova paikka ja ehdottomasti vierailemisen arvoinen, jos Etelä-Afrikkaan tai Mozambikiin suuntaa. Itse tein retken Mozambikista swazimaahan, nähtävästi olisi helpommin saavutettavissa omalla autolla. Vielä kun sooloreissuilla uskaltaisin tarttua auton rattiin useammin :)

Vastaukset
    1. Todellakin, samaa mieltä! Omalla autolla matka sujui tosi hyvin. Maputosta meni muistaakseni noin pari tuntia rajalle ja Goban raja-asema oli pieni, niin päästiin nopeasti jatkamaan matkaa. Itse en kyllä uskaltaisi hypätä rattiin, sen verran kovia oli kyllä vauhdit. :)

Poista

© Elina Marjaana Travel Blog • Theme by Maira G.