ANDALUSIA - 10 PÄIVÄN MATKAREITTI JA OHJELMA

Spain, Espanja, Andalusia, Malaga, Granada, Nerja

Paras tapa aloittaa loma? Varata vikana työpäivänä lennot Malagaan! Olin jo huolestunut matkattomasta lomasta, mutta onneksi Andalusia pelasti tilanteen. Rakensimme ystäväni kanssa 10 päivän ohjelman kolmen kaupungin, Nerjan, Granadan ja Malagan ympärille ja suunnittelimme päiväretkiä kivoilta vaikuttaviin pikkukohteisiin, Frigilianaan, Sierra Nevadaan, Rondaan ja lopulta myös Mijakseen.

Matka sujui kaikin puolin hyvin. Suurimmat vastoinkäymiset liittyivät bulgur-vehnään gluteenittomassa salaatissa, 200 000 askeleen aiheuttamaan rakkoon yhdessä varpaassa ja ajoittaiseen ummetukseen. Näimme ja teimme paljon, mutta väliin mahtui rentojakin päiviä. Olin jälkeenpäin erityisen tyytyväinen siihen, että olimme onnistuneet luomaan lyhyessä ajassa keskellä pahinta turistisesonkia monipuolisen, toimivan ja mielenkiintoisen reissun. Osa kaupungeista, hotelleista ja ravintoloista oli parempia kuin toiset, mutta mitään järkyttävän epämiellyttävää ei matkalla tullut vastaan.

MALAGA - 1 YÖ

Saavuimme Malagaan Finnairin suoralla lennolla aikataulun mukaisesti puolenyön jälkeen. Yritimme varata taksin etukäteen, mutta palvelu ilmoitti, että varaus olisi tullut tehdä vuorokautta aikaisemmin. Jännitimme paikallisjunaan ehtimistä, sillä viimeinen vuoro lähti noin 40 minuuttia koneen laskeutumisen jälkeen. Hitaasti saapuneiden matkatavaroiden ja muutaman ripeän juoksuaskeleen jälkeen olimme junassa paria minuuttia ennen lähtöä. Hyvä me!

Hotellin s
ijainti oli loistava, sillä se oli käytännössä katsoen aivan juna-aseman edessä. Neljän tähden hotellin sisäänkäynti ja vastaanotto eivät tosin vakuuttaneet ja olin ihmeissäni, mihin murjuun olimme tulleet. Hotellin käytävät ja kahden hengen huone olivat lopulta peruskivoja ja aamiaisbuffetin kuoharilasi vakuutti viimeistään. Aamupalan jälkeen pakkasimme tavarat ja suuntasimme bussiasemalle, josta jatkoimme matkaa ensimmäiseen varsinaiseen kohteeseen Nerjaan.

NERJA - 2 YÖTÄ

Mielikuvissani Nerjan rantakaupunki oli herttainen ja rauhallinen pikkupaikka, jossa on mukava nauttia rennosta tunnelmasta ja kivoista kaduista. Paikan päällä tajusin todellisuuden - tämähän on yllättävän monen muunkin valinta. Yövyimme todella edullisessa, noin 25 euroa per henkilö maksavassa kahden tähden hotellissa, joka tarjosi kaikkea, mitä sen tasoiselta hotellilta voi odottaa. Huone ja yleiset tilat olivat erittäin puhtaat, kylppäri melko uusi ja aulan kahviautomaatti ihan vieressä.

Vietimme ensimmäisen vajaan päivän pelkästään Nerjassa. Tutustuimme pitkään rantaviivaan, ihailimme paikan tunnetuimman nähtävyyden Balcon de Europan näköalatasannetta ja söimme pientä välipalaa, tosin annosten koon perusteella sitä ei voinut kutsua pieneksi. Illalla pyörimme keskustan ruuhkaisilla kävelykaduilla, poikkesimme italialaisessa ravintolassa ja nautimme annoksen suklaista gelatoa. Nerja oli ihan kiva, mutta ei sen enempää.

Päiväretki Frigilianaan

Seuraavana päivänä teimme omatoimisen päiväretken yhtenä Andalusian kauneimpana kaupunkina pidettyyn Frigilianaan. Odotukset olivat korkealla, mutta siitä huolimatta ne ylittyivät moninkertaisesti. Frigiliana on todella upea! Vaelsimme kapeilla kaduilla valkeiden rakennusten ja värikkäiden ovien keskellä. Ihailimme kauniita kukka-asetelmia, koristeellisia talonumeroita ja mielikuvituksellisia porraskäytäviä. Mielikuvissani taisin ostaa asunnon jos toisenkin.

Frigilianassa on muitakin turisteja, mutta parin korttelin päässä suosituimmista kaduista on täysin hiljaista. Löysimme monta upeaa katua, joissa ei ollut kuvaushetkellä muita. Söimme korkeammalla sijaitsevassa Restaurante El Miradorissa, jonka salaatti oli herkullinen, tinto de verano raikas ja näköala 6/5. Nerjasta pääsee Frigilianaan helposti ja edullisesti bussilla, sillä välimatkaa on vain kuutisen kilometriä. Frigilianassa on myös kivoja kahviloita ja taisimme käydä päivän aikana kahdessa.

GRANADA - 3 YÖTÄ

Kolmantena päivänä hyppäsimme bussiin ja jatkoimme matkaa parin tunnin päässä sijaitsevaan Granadaan. Ystäväni oli varannut majoituksen, jonka olin hyväksynyt vilkaisemalla nopeasti pari kuvaa. Mikä ihana yllätys meitä odottikaan! Room Mate Leo oli täydellinen. Loistava sijainti kävelykadulla, persoonallinen ja kiinnostava sisustus, tilava ja siisti huone, ystävällinen palvelu ja upea kattoterassi, josta oli loistavat maisemat kaupunkiin. Yhdessä vaiheessa oli pakko katsoa varausvahvistusta, sillä 150 euroa olisi voinut aivan hyvin olla yhden yön hinta. Nyt sillä sai kolme.

Päivän aikana söimme espanjalaista tortillaa, kiertelimme kaupungilla ja basaarissa, shoppailimme ja suunnittelimme tulevia päiviä. Granada ihastutti monella tavalla ja siitä tuli itselleni jotenkin sellainen tunne, että nyt olen oikeasti Espanjassa. Toki Granadassa on paljon arabivaikutteita, mikä tekee sen yleisilmeestä omalla tavallaan kiehtovan.

Päiväretki Los Cahorros de Monachiliin

Muutaman kaupungissa  vietetyn päivän jälkeen kaipasimme luontoon. Olin lukenut etukäteen Sierra Nevadasta, isosta luonnonpuistosta aivan Granadan kupeessa. Löysimme paljon tietoa siellä olevasta laskettelukeskuksesta ja talvikaudesta, mutta kesäisistä patikkapoluista oli nihkeästi informaatiota. Osa paikoista oli liian kaukana tai vaikeasti saavutettavissa, joten päädyimme hyppäämään paikallisbussiin ja tutustumaan läheiseen Monachilin alueeseen ja sen riippusiltoihin.

Olipa ihana olla keskellä puhdasta ja raikasta luontoa! Olen nähnyt viime aikoina todella ihania luontokohteita, mutta silti raikkaassa ulkoilmassa ja kuivien rinteiden keskellä oleminen jaksoi sykähdyttää. Monachilin luontopolut alkavat samannimisestä kylästä, mutta reittivaihtoehdot hajaantuvat eri puolille. Suunnittelimme muutaman tunnin kevyttä kävelyä, mutta päivästä tuli lopulta lähes työpäivänmittainen. Matkalla oli vaihtelevasti niin hiekkatietä, kapeita polkuja kuin riippusiltoja.

Illalla kävimme rentoutumassa yhdessä Espanjan suurimmista ostoskeskuksista - Nevada Shoppingissa. Olipa hieno paikka ja hyvää pad thaita! Päivän askelsaldo oli reissun suurin - yli 30 000.

Alhambra

Viidentenä päivänä tutustuimme Alhambraan, yhteen Espanjan suosituimmista nähtävyyksistä. En tiennyt siitä juuri mitään ennen matkaa ja täytyy myöntää, että perehdyin paikan historiaan harvinaisen huonosti myös paikanpäällä. Varasimme liput paria päivää aikaisemmin, vaikka monilla nettisivuilla varoitettiin, että niitä on lähes mahdotonta saada niin lyhyellä varoitusajalla. Kirjoitan Alhambrasta oman postauksensa, mutta kyseessä on vanha maurilaisaikainen palatsi, joka on rakennettu korkealle kukkulalle. Kannattaa varata riittävästi aikaa ja eväitä, sillä alueella saa helposti kulumaan koko päivän.

MALAGA - 4 YÖTÄ

Kuudentena matkapäivänä palasimme takaisin Malagaan. Yövyimme Ibis Centro Ciudadissa, joka tuntui Room Mate Leon jälkeen turhan tavalliselta. Varsinkin hotellin surkea äänieristys ja yksipuolinen aamupala olivat pettymyksiä. Kohtuullinen sijainti pelasti kuitenkin vähän. Ekana päivänä kiersimme läheisessä ostoskeskuksessa, tosin oma shoppailuni ei tuottanut juurikaan tulosta ja ostin koko reissun aikana vain mustia sukkia ja muistivihkon. Illalla söimme kivassa Astrid Taperia Organicassa - suosittelen!

Kaupunkiin tutustumista

Seuraavan päivän tavoitteena oli nähdä koko Malaga. Tai ainakin melkein. Kävimme parissa puistossa, satamassa, rannalla ja linnalla, joten onnistuimme näkemään ison osan perusnähtävyyksistä. Askelia kertyi jälleen kiitettävä määrä. Oma suosikkini oli kävelymatka Gibralfaron linnalle ja askel toisensa jälkeen parantuvat maisemat. En rakastunut Malagaan alhaalla kaupungissa, mutta ylhäältä käsin olin aivan myyty. Miten kaunista ja yllättävän vihreää!

Päiväretki Rondaan

Jälleen yksi päiväretki - huippua! Ronda on noin 35 000 asukkaan pikkukaupunki tai espanjalaisittain pueblo blanco, valkoinen kylä. Junamatka Malagasta kesti parisen tuntia. Perillä odotti todella vaikuttava näky - hämmentävälle paikalle rakennettu kylä ja sitä ympäröivä upeasti kumpuileva luonto. Ihailen suuresti henkilöä, joka on päättänyt pystyttää kaupungin Rondan kaltaiselle sijainnille. Kaupunki on rakennettu korkeiden rinteiden päälle ja sitä halkoo vaikuttava rotko - El Tajo. Kuvat puhuvat puolestaan - vau!

Rantapäivä La Malaguetassa

Matkan ainoa rantapäivä osui toiseksi viimeiselle päivälle, jolloin suuntasimme Malagan tunnetuimmalle ja suurimmalle rannalle La Malaguetaan. Vuokrasimme aurinkotuolit, kävimme uimassa ja ostimme välipalaa läheisestä kaupasta. Viihdyin suurimman osan ajasta varjossa ja luin kirjaa. Ihanan rentoa! La Malaguetan rantaviiva on todella pitkä, joten siellä mahtuu hyvin uimaan ja ottamaan aurinkoa. Paikka ei kuitenkaan ole erityisen kaunis ja ainakin itse viihdyn paremmin pienillä ja kauniilla rannoilla, joissa voi ihailla myös maisemia.

Päiväretki Mijasiin ja Fuengirolaan

Luovutimme aamulla hotellihuoneen ja suuntasimme viimeiselle päiväretkelle Mijasiin. Menimme  ensin paikallisjunalla Fuengirolaan, josta jatkoimme bussilla Mijasin valkoiseen kylään. Mijasissa oli muutamia upeita katuja sinisine yksityiskohtineen ja vehreä puisto, josta ihailimme upeaa näkymää alas. Jos olisin vieraillut täällä matkan alussa, olisin todennäköisesti ihastunut ikihyväksi. Mijasin kanssa kävi kuitenkin klassiset. Frigilianan ja Rondan kaltaisten upeuksien jälkeen se ei tarjonnut mitään uutta tai parempaa.

Palasimme takaisin Fuengirolaan hyvissä ajoin iltapäivällä. Söimme kivassa ravintolassa, josta sai gluteenittomia alkupaloja ja kiersimme pienissä putiikeissa ihailemassa kauniita pallomekkoja ja olkilaukkuja. Reissun kaksi viimeistä tuntia vietimme Malagassa illallisen merkeissä.
Parasta ravintolassa oli sen toisen kerroksen parvekkeella sijaitseva pöytämme. Sieltä oli aivan mahtava seurata vilkkaan keskustan elämää ja laittaa pakettiin kymmenen päivän kiertomatka upeassa Andalusiassa. Tänne voisin tulla toistekin.

Spain, Espanja, Andalusia, Malaga, Granada, Nerja

Olethan käynyt tykkäämässä Elina Marjaana -blogista Instagramissa? Sieltä löydät hurjasti lisää matkakuvia ja -inspiraatiota. Klikkaa @elinamarjaana ja nähdään Instassa!

12 kommenttia

1. Paljon ehditte ja näitte! Paikallisbusseilla pääsi ilmeisesti liikkumaan sujuvasti eri paikkojen välillä?

Vastaukset
    1. 10 päivässä ennättää yllättävän paljon! Liikuttiin bussilla ja jokunen väli junalla eikä niiden kanssa ollut ongelmia. Aikataulut löytyi netistä hyvin. Toki autolla olisi ollut ns. vapaampaa mut hyvin onnistuu myös julkisilla.

Poista
  2. Tosi paljon samoja kohteita, kuin meidän reissulla, jonka teimme 10 vuotta sitten.
    Meillä oli lisäksi Cadiz ja Sevilla (ihania kumpikin!) mutta toisaalta ei esim. Mijas tai Fuengirola. Andalucia on upeaa seutua, tykättiin valtavasti!

Vastaukset
    1. Siitäpä on vierähtänyt jo tovi! Cadiz ja Sevilla kävi myös mielessä mut sit rajattiin reissu aika pienelle alueelle. Oliko ne millaisia? Toivottavasti seuraavalla kerralla sitten!

Poista
  3. Mukavan kuuloinen reissu! Etelä-Espanjassa on tullut vietettyä pienenä loma jos toinenkin, jonka vuoksi Espanjan on ollut aikuisiällä pitkään semmoinen kohde mitä olen vältellyt. Kevään kaupunkilomakohteeksi valikoitui kuitenkin Madrid, johon ihastuin täysillä. Sen jälkeen olen miettinyt että voisin antaa muullekin Espanjalle uuden mahdollisuuden. Alhambra on ollut mielessä, ja nuo kuvat Frigilianasta näyttää upealta!

Vastaukset
    1. Frigiliana oli upea, tykkäsin tosi paljon! Madridissa en olekaan käynyt, mutta näyttää kivalta kaupungilta kuvissa. Espanjassa saa vietettyä loman jos toisenkin ja aina eri paikassa. 😊

Poista
  4. Oih, nuo "kotikulmat" :) Ja hyviä vinkkejä, nyt lienee pakko ottaa tuo Frigiliana omalle käyntikohteiden loputtomalle listalle, niin paljon positiivista tullut siitä luettua. Mahtava reissu ja hyvin optimoitu kierros, pakko sanoa.

Vastaukset
    1. Kannattaa ehdottomasti käydä kurkistamassa omin silmin. :) Kaunis paikka ja muutaman kadun päässä keskustan kaduista on jo todella rauhallista. Vastaan tuli mm. mies, joka kuljetti tavaroita hevosella. Tunnelmallista ja rauhallista.

Poista
  5. Todella hieno reissu teillä, paljon kohteita! Itseäni kiinnostaa kovasti tuo Malagan seutu ja kyllähän tämäkin postaus osoittaa, että siellä nähtävää ja kauniita kaupunkeja riittää!

Vastaukset
    1. Kyllä vain, oli upea ja monipuolinen reissu! Kannattaa ehdottomasti käydä joskus alueella, siellä on paljon kaikkea mielenkiintoista ja kaunista katseltavaa. :)

Poista
  6. Ehditte kyllä reissaamaan ja näkemään hurjasti - parasta on kyllä tällaiset spontaanit seikkailut, joissa ei tarvitse jumittaa kokoaikaa samassa paikassa. Ja mahtavaa että junilla ja busseilla pääsi kiertämään noin hyvin, vuokra-autossa on toki omat etunsa mutta myös ne haittapuolensa.

Vastaukset
    1. Nimenomaan! Oli kyllä ihanaa, miten hyvin saatiin reissu kasaan näinkin nopeassa aikataulussa. Bussilla ja junalla pääsi kiertämään oikein hyvin, tosin omalla autolla olisi enemmän vapautta, eikä olisi niin sidottu valmiisiin aikatauluihin, mutta toisaalta nyt kenenkään ei tarvinnut ajaa ja sai vain nauttia maisemista. :)

Poista

© Elina Marjaana Travel Blog • Theme by Maira G.